• Домашняя • Вверх • Нормы оценки знаний - русский язык • Нормы оценки знаний - математика •


МО РБ

Домашняя
"Вести колледжа"
Абитуриенту
История колледжа
Учебная работа
Воспитат. работа
Методический центр
Спортивная жизнь
Производ. работа
Карта сайта
Одно окно
Обратная связь

 

 

беларуская мова

 

 Ацэнка арфаграфічнай, пунктуацыйнай і камунікатыўнай пісьменнасці абітурыентаў (дыктант, пераказ, сачыненне)

 

агульныя патрабаванні 

Ацэньваючы арфаграфічную, пунктуацыйную і камунікатыўную пісьменнасць, трэба зыходзіць з агульнага правіла: прад’яўляць абітурыентам патрабаванні ў межах дзеючых вучэбных праграм па прадметах. Пры праверцы пісьмовых работ (дыктантаў, пераказаў, сачыненняў) выпраўляюцца ўсе дапушчаныя памылкі, аднак пры ацэнцы ўлічваюцца не ўсе.

Не ўлічваюцца і не выносяцца на палі наступныя памылкі:

- апіскі, якія скажаюць графічны выгляд слова (пульба, мямля замест бульба, зямля);

- фактычныя памылкі;

- асобныя няправільныя напісанні, што з’явіліся пад уплывам графікі іншай мовы (і –  и);

- незахаванне аўтарскіх знакаў прыпынку

 

Пры праверцы:

1. Нягрубыя памылкі лічацца за паўпамылкі; памылкі, якія паўтараюцца (колькі б іх ні было), лічацца за адну.

2. Першыя тры аднатыпныя памылкі лічацца за адну, кожная наступная памылка залічваецца як самастойная.

3. Калі ў адным неправяраемым слове дапушчана некалькі памылак, то ўсе яны лічацца за адну.

Пры падліку слоў у дыктанце і пераказе бяруцца пад увагу загаловак, самастойныя і службовыя часціны мовы. Злучнік і улічваецца ў тэксце адзін раз.

Па меры неабходнасці экзаменатар суправаджае адзнаку адпаведнай пісьмовай рэцэнзіяй.

Дыктант, пераказ, сачыненне ацэньваюцца на ўступных іспытах адной адзнакай.

 

Класіфікацыя памылак

 Пры праверцы неабходна адрозніваць:

- арфаграфічныя і граматычныя памылкі;

- арфаграфічныя і фактычныя памылкі;

- арфаграфічныя памылкі і апіскі;

- грубыя і нягрубыя памылкі;

- памылкі, якія паўтараюцца;

- аднатыпныя і неаднатыпныя памылкі.

 

Граматычнымі з’яўляюцца памылкі ва ўтварэнні і ўжыванні формаў слоў (пачаставаць малінай замест пачаставаць малінамі, дараваць сястру замест дараваць сястры, насыпаць пяска замест насыпаць пяску і інш.).

Найбольш распаўсюджаныя граматычныя памылкі:

1. Памылковае ўтварэнне слова: чытацель.

2. Памылковае ўтварэнне формы слова:

а) памылкі ў склонавых канчатках назоўнікаў: Над цёмна-зялёнай сцяной дубняка і асінніка паўзлі хмары;

б) памылкі ў выкарыстанні нескланяльных назоўнікаў у форме якога-небудзь склону: Паравоз набліжаўся да дэпа;

в) памылкі ва ўтварэнні формы ліку: грудзь, дзвер, крупа, канапля;

г) памылкі ў выкарыстанні слоў ў іншым родзе: Яго ўзнагародзілі медаллю;

д) памылкі ва ўтварэнні формаў прыметніка: малодшы на пяць гадоў (маладзейшы);

е) памылкі ва ўтварэнні займенніка: кажды (кожны), гэны (гэты);

ж) памылкі ва ўтварэнні формаў дзеяслова: ідзець (ідзе), нясець (нясе), гавора (гаворыць), змяркаць (змяркацца).

3. Памылкі ў дапасаванні: Ля берагоў ракі, кустамі і алешнікамі паросшымі, трапляліся невялікія затокі.

4. Памылкі ў кіраванні: Гарлахвацкі прабраўся ў навуку шляхам падробленым дакументам.

5. Парушэнне суаднесенасці трывання і часу дзеяслоўных формаў: Калі пачалася вайна, яго мабілізоўваюць у армію.

6. Парушэнне дапасавання паміж выказнікам і дзейнікам: Вакол вогнішча сядзелі і размаўлялі група студэнтаў.

7. Памылкі ў пабудове сказаў з дзеепрыслоўнымі зваротамі: Чытаючы раман “Трэцяе пакаленне”, мяне вельмі зацікавіў лёс Міхала.

 8. Памылкі ў пабудове сказаў з дзеепрыметнымі зваротамі: За расстаўленымі партамі ў тры рады сядзелі хлопчыкі і дзяўчынкі.

9. Памылкі ў пабудове сказаў з аднароднымі членамі: На пасяджэнні савета класа гаварылі пра збор макулатуры, металалому і аб дапамозе шэфам.

10. Памылкі ў пабудове складаных сказаў: У вобразе дзядзькі Антося аўтар паказвае загубленую маладосць, і ва ўсім гэтым трэба вініць самадзяржаўе.

11. Змяшэнне простай і ўскоснай мовы: Ужо неяк пад восень сказала Аленка Сцёпку, што я хачу працягваць вучобу (замест “што хоча працягваць вучобу”).

12. Пропуск неабходных слоў: Можна пачуць, як спяваюць птушкі, як узыходзіць сонца.

13. Парушэнне межаў сказа: Нам радасна бачыць. Як прыгажэе родны Мінск.

 

Да фактычных памылак адносяцца няправільныя напісанні, выкліканыя няведаннем рэалій (жылейка замест жалейка, Сураш замест Сураж і інш.).

 

Апіскі – гэта няправільныя напісанні, якія скажаюць гукавы і літарны воблік слова (дулпо замест дупло, бом замест дом і інш.).

 

Нягрубымі арфаграфічнымі памылкамі з’яўляюцца:

а) памылкі ў пераносе слоў;

б) няправільнае ўжыванне вялікай літары ў складаных уласных назвах;

в) памылкі ў напісанні ўласных назваў неславянскага паходжання;

г) злітнае ці асобнае напісанне прыставак у прыслоўях, утвораных ад назоўнікаў і прыметнікаў з прыназоўнікамі;

д) механічнае недапісванне апошніх літар у словах.

 

Нягрубымі пунктуацыйнымі памылкамі з’яўляюцца:

а) пастаноўка аднаго знака прыпынку замест іншага (аналагічнага);

б) наяўнасць коскі паміж неаднароднымі азначэннямі;

в) пропуск аднаго са здвоеных знакаў прыпынку або парушэнне іх паслядоўнасці (спалучэнне коскі і працяжніка, пытальніка і клічніка).

Да падліку пунктуацыйных памылак неабходна падыходзіць дыферэнцавана. Напрыклад, за аднатыпную памылку лічыцца адсутнасць вылучэння зваротка коскай, калі ён стаіць у пачатку сказа. Але адсутнасць, напрыклад, косак пры зваротку, які стаіць у сярэдзіне ці канцы сказа, ў адной рабоце трэба лічыць за асобныя памылкі. Адсутнасць коскі перад злучнікам а пры аднародных членах можна лічыць за аднатыпную памылку. Адсутнасць коскі перад а ў складаназлучаным сказе трэба лічыць за іншую памылку. Аднатыпнымі будуць, напрыклад, памылкі ў пастаноўцы знака прыпынку ў складаназалежным сказе пэўнага тыпу з тым жа злучнікам.

 

Памылкамі, якія паўтараюцца, лічацца памылкі, дапушчаныя ў тым самым слове некалькі разоў або ў аднакаранёвых словах (напрыклад, земля, да землі).

 

Да аднатыпных адносяцца памылкі на адно правіла. Напрыклад, памылкі ў напісанні я ў першым складзе перад націскам у словах тыпу зямля, вясна, сцяна. Аднак памылкі на кожнае з выключэнняў з гэтага правіла трэба лічыць за асобную памылку. Напрыклад, памылкі могуць быць у словах кефір (адна памылка), сезон (другая памылка), легенда (трэцяя памылка). Як асобныя памылкі трэба лічыць няправільнае напісанне слоў з каранёвым я: пояс, завязь, месяц.

 

Асноўныя моўныя недахопы:

1. Ужыванне слова ў не ўласцівым яму значэнні: Чарнавус валодае аўтарытэтам у супрацоўнікаў інстытута.

2. Парушэнне лексічнай спалучальнасці: На паляўнічага накінуўся пажылы мядзведзь.

3. Ужыванне лішняга слова (плеаназм): Народныя песні спявалі маладыя маладзіцы і дзве старэнькія бабулькі.

4. Ужыванне адзін каля аднаго (або блізка) аднакаранёвых слоў (таўталогія): Шмат твораў стварыў Я. Купала для дзяцей.

5. Паўтарэнне аднаго і таго ж слова: Ён прыехаў з Парыжа. Яму трэба было прайсці паміж радоў. Як толькі ён зачыніў дзверы, людзі кінуліся да яго.

6. Ужыванне слова або выразу іншай стылявой афарбоўкі: Стомленыя і галодныя, мы паціху крочылі дадому.

7. Няўдалае выкарыстанне экспрэсіўнага, эмацыянальна афарбаванага слова: Школьнікі кінуліся ўручаць букеты кветак любімым настаўнікам.

8. Неапраўданае ўжыванне прастамоўных і дыялектных слоў і выразаў: Вера не верыла ні ў якія зводы, якія наводзіць Гарлахвацкі (замест нагаворы).

9. Змяшэнне лексікі розных гістарычных эпох.

10. Няўдалае ўжыванне асабовых і ўказальных займеннікаў: Маці прапанавала сыну наліць сабе чаю (маці ці сыну?).

11. Беднасць і аднастайнасць сінтаксічных канструкцый: Мы жылі ў палатцы. Палатка стаяла на беразе. Бераг быў абрывісты. На беразе раслі сосны. Сосны былі стромкія.

12. Няўдалы парадак слоў: Я ўважліва слухаў Міколу, з хваляваннем углядаўся ў яго прасветлены твар натхненнем.

 Дыктант 

Для дыктантаў мэтазгодна выкарыстоўваць звязныя тэксты (урыўкі) з мастацкай і публіцыстычнай літаратуры. Тэксты павінны быць даступнымі па зместу і адпавядаць нормам сучаснай літаратурнай мовы.

Аб’ём дыктанта на аснове агульнай базавай адукацыi – 160 - 170 слоў, на аснове агульнай сярэдняй адукацыi – 190 - 210 слоў.

Пры ацэньванні дыктанта неабходна кіравацца наступнымі паказчыкамі:  

Балы

Колькасць памылак

1

Больш, чым на 2 балы

2

0/10, 0/9, 1/9, 1/8, 2/8, 2/7, 3/7, 3/6, 4/6, 4/5, 5/5, 5/4, 6/4, 6/3, 7/2, 8/2, 8/1, 9/1, 9/0, 10/0

3

0/8, 0/7, 1/7, 1/6, 2/6, 2/5, 3/5, 3/4, 4/4, 4/3, 5/3, 5/2, 6/2, 6/1, 6/0, 7/1, 7/0, 8/0

4

0/6, 1/5, 2/4, 3/3, 4/2, 5/1, 5/0

5

0/5, 1/4, 2/3, 3/2, 4/1, 4/0

6

0/4, 1/3, 2/2, 3/1, 3/0

7

0/3, 0/2, 1/2, 1/1, 2/1, 2/0 або 4 выпраўленні на месцы арфаграм ці пунктаграм

8

0/1, 1/0 або 3 выпраўленні на месцы арфаграм або пунктаграм

9

0/1*,1*/0 або 1–2 выпраўленні на месцы арфаграм ці пунктаграм          (* - нягрубая памылка)

10

0/0, чыста, без выпраўленняў

 

Заўвага.

1. “0” балаў ставіцца, калі абітурыент прысутнічаў на іспытах, але дыктант не пісаў.

2. Пры праверцы дыктанта 2 выпраўленні на месцы арфаграм ці пунктаграм лічацца за адну памылку.

Граматычныя памылкі, дапушчаныя ў напісанні формаў слоў у дыктантах, пры падліку далучаюцца да арфаграфічных памылак. Пры гэтым за адну памылку, напрыклад, лічыцца напісанне канчатка -а ў родным склоне адзіночнага ліку назоўнікаў воск, жвір, лёд. Але калі дапушчаны памылкі ў словах з магчымымі варыянатамі канчаткаў, кожную такую памылку трэба лічыць за асобную: лісце дуба – шафа з дубу.



© 2006-2012  УО "Оршанский государственный механико-экономический колледж"
Дата обновления:  
Hosted by uCoz